Az ország majdnem minden pontján komoly fejlesztések kezdődtek az elmúlt évtizedben, ami nem csoda, hiszen soha nem látott pénz ömlik a turizmusba. Ahhoz, hogy a régióban betöltött előkelő helyünk fennmaradjon, elengedhetetlen az állandó befektetések, tervezések megléte. Szerencsére a Balaton egy kiemelt régió, mely letudva a 2000-es évek külföldi turisták érkezés számának visszaesését, ma már ismét egy olyan hely, ahova szívesen jár az ember. A legnagyobb különbség pont a vendégstruktúrában keresendő: manapság sokkal több a belföldi üdülő, mint amennyien külföldről jönnek.
Ahhoz, hogy a vendégéjszakák száma fennmaradjon és nőjön, elengedhetetlen a további fejlesztés. A mai kor divatjának megfelelően a hatékony és fenntartható turizmust fejlesztenék a következő években, illetve ösztönzöznék az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságot a Balaton partján.
A Balaton Fejlesztési Tanács legutóbbi ülésén napirendjére vette a következő időszak legfontosabb teendőit, terveit, kiemelten figyelembe véve a tónál élők véleményét, de nem feledve a turisták igényeit sem.
A következő évek balatoni fejlesztések kiemelt területei a következők lesznek: az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési rendszerekbe való beruházás és a látogatók utazási szokásainak megváltoztatása: a tervek szerint megkezdődik az áttérés a személygépkocsi használatról a fenntartható mobilitási módokra. Ennek kacsán kiemelt figyelmet fordítanak a Balatonnal kapcsolatos mobil applikációk fejlesztésére.
A következő időszakban nagy figyelmet fordítanak arra, hogy minden attrakció könnyedén megközelíthető legyen a közlekedési nehézségekkel küzdő turisták számára is.
Nem feledkeznek meg a kerékpározás és gyalogos közlekedési lehetőségek fejlesztéséről sem. Tovább folytatódik a kerékpáros turizmus és a „zöldutak” fejlesztése.
Az állandó lakosok és az itt tartózkodó turisták utazási magatartását kérdőíves vizsgálat során figyelte meg a BFT. A Balaton térségében élők mindennapos közlekedése vegyes képet mutat.
A felmérés szerint a helyeiket az ösztönözné a tömegközlekedés sűrűbb használatára, ha késésmentes menetrend mellett növekedne a járat és a megállóhely sűrűség is.
A kerékpár használat kapcsán a kerékpárutak minősége és kiépítettsége a legfőbb szempont – ezek minőségének növelése, még inkább megnövelné a kerékpáros közlekedés hatékonyságát.
A felmérés kitért a negatívumokra is. A tó környékének egyik legnagyobb problémája a megnövekedett áthaladó gépjárműforgalom, a Balaton beépítettségének emelkedése, az egyre magasabb árak valamint a parkoló kapacitások csökkenését.
Ezek után nézzük meg, hogy melyek pontosan a legfontosabb fejlesztési javaslatok, melyek a helyiektől érkeznek?
A prioritások a következők:
-bel- és külterületi utak fejlesztése,
-kerékpáros fejlesztések folytatása, többek közt kerékpár- és e-bike kölcsönzők létesítése,
-a tömegközlekedés fejlesztése,
-parkolók számának növelése,
-a zöldterület növelése,
-elkerülő utak építése, ami által az áthaladó gépjárműforgalom csökkenne,
-a rendezvények zaj- és fényszennyezésének mérséklése,
-többnyelvű tájékoztató táblák, online applikációk fejlesztése,
-a bankkártyás fizetési lehetőségek bővítése,
-köztisztaság növelése.
A tóhoz érkező turisták számára a pihenés, a kikapcsolódás, a fürdőzés, a vitorlázás, a horgászat, a túrázás, és a rekreáció a legfontosabb. A fejlesztési javaslatok érthetően éppen ezért ezen témák köré épültek fel.
A kommunikáció tehát elindult. A felmérések eredményei megvannak, a tervezhetőség szempontjából fontos, hogy ezen érvek is beépülnek a Balaton jövőjének fejlesztésébe.
Mi a jó hír, ha nem ez?
Forrás: pixaby.com